Jdi na obsah Jdi na menu
 


Prázdninové postřehy – František Růžička

8. 10. 2017

Snad bychom mohli začít kontroverzním pohledem na to, jak jsme světoví, nebo vlastně ani vůbec nejsme světoví. Buď, jak buď, každý nechť si to přebere podle svého. Zajisté: především s tím, že bychom měli začínat vždy sami u sebe. Neboť – každý strůjcem štěstí svého. (Nebo – prd!) Ono totiž ani to počasí není takové, jako bývávávalo.

Nevyučená

Jezdit po krajích českých je nejen lákavé, někdy i okouzlující, ale mnohdy především velice poučné. Při těch toulkách po krajině jihočeské vám také může zakručet v krajině břišní. Inu, běžná živočišná věc. Takže zajdete do místní venkovské sámošky (modernizovaného prodejního stánku Jednoty Milevsko) a k čerstvě upečené kaiserce (to tu nikdy nebývalo, jsme světoví) si objednáte kousek libového (a jistě čerstvého) salámu. Prosím, slabě nakrájeného. Bohužel. „To nejde“, dostanete stručnou odpověď. Proč by to nešlo? „Protože je dnes moc měkký“, přijde vysvětlení. Tak to my jsme se to v obchodě dříve bezproblémově učili. „Jenže já nejsem vyučená“!!! (Pic kozu do vazu, tady už vůbec nejsme světoví.)

Přehlednější

Nejčtenější týdeník v ČR 5+2 z Písecka a Strakonicka, vydává MAFRA (nejčtenější deník je Metro, vydává rovněž MAFRA), svým čtenářům v kraji Prácheňském slavnostně oznámil (opakovaně), že „Veřejná doprava bude pro lidi přehlednější“ (Monika Filipová). Nejzásadnější podstatou tohoto zkvalitnění bude instalace devatenácti digitálních panelů na nejdůležitějších zastávkách, které budou cestujícím podávat informaci o aktuálním příjezdu spoje, případně o jeho zpoždění (vše dle konceptu Smart Písek). Budiž. Jenže v předchozím článku byla návaznost na úspěšnost v jihočeské metropoli. Bohužel! Lze doložit bezpočet dlouhodobě podávaných připomínek na nedostatečně fungující projekt v Českých Budějovicích. Daný systém zde cestujícímu nesdělí, „jaké že je zpoždění“. Dálkové spojení na busy sice je, ale ‒ když vám digitál ukáže „méně než 1“, tak vzápětí zobrazí nový čas – ovšem podle jízdního řádu, který je páteřním mozkem celého projektu. Původní spoj tak ze zobrazení zcela vymizí… (A jedeme dál do světa.)

Náhoda

Ani Jihočeská televize s chlubením některých výdobytků kapitalistického veřejného života nezaostává. Ve večerních zprávách (ony se ale celý den, nebo dokonce týden opakují) předložila informaci, že v okolí obce Plav byly náhodou objeveny mohyly. V souvislosti s archeologickým průzkumem pro budoucí trasu dálnice, který právě probíhá. „Stavbu dálnice to neomezí ani nezpomalí“. (Ještě to, vždyť už mešká několik desetiletí!). Metro přidalo, že se jedná o pohřebiště z prvního tisíciletí před naším letopočtem.

Co jiného než poděkovat za aktuálnost. Ta náhoda je však zcela mimo toto tisíciletí. Již v době reálného socialismu (krásná šedesátá léta našeho mládí) se o této lokalitě dobře vědělo, dokonce i v učebnicích dějepisu, vždyť Doudlebsko nebyla jen taková dějinami opomenutá oblast. Svého času jsme tam k Plavu vyrazili i jako členové automobilového Škoda klubu. (Kdo nezná vlastní historii, musí si ji znovu prožít.)

Malá díra

Skvělou informaci obyvatelům jihočeské metropole naservíroval prostřednictvím jihočeského sdělovací (a poslušného) prostředku náměstek magistrátu Mgr. Podhola (ČSSD). Mnoho let již krajskou obec zkrášlují (též hyzdí) barevné kontejnery pro ukládání tříděného odpadu. Teď se přišlo na to (kdo asi?), že u těch žlutých pro plasty jsou vhazovací otvory příliš malé. Celého plastového trabanta tam prostě nenacpete. Takže se budou pořizovat nové, nejen velkoobjemové, ale i velkodíraté. Dozajista, jiná velká díra omezila používání těch fungl nových kontejnerů uložených v podzemí (nedaleko trezorů Komerční banky), ale o tom až v jiné stati. Ještěže nemusíme řešit „díru“ ve státním rozpočtu, kterou nám tam nechal šéf Sobotka, coby svého času ministr financí. Ostatně i teď se místo naplňování tohoto erárního rance spíše stará o jeho permanentní vyprazdňování. Předvolební sliby. (Ostatně, kde nic nebude, ani smrt po volbách nevezme.)

Přísný dohled

Ani přísný (spíše jen agitačně předvolební) dohled šéfa dříve mocné ODS na peronu českobudějovického železničního nádraží zatím nikterak nepřispívá ke zkvalitnění práce hrdého „národního přepravce“ (ČD) na železnici. V 06.30 avízo na digitálním panelu v hale signalizuje čas 07.09 pro rychlíkový spoj (R 1243) přes Písek do Prahy a nástupiště 2a. Leč na nástupišti najdete jen na studeno odstavený vůz, do kterého nejde ještě ani nastoupit. Takže musíte vyčkat, až dorazí mašinka a zapne potřebná fidlátka. Třeba ještě někde agituje za ODS… Ale nebuďme nespravedliví! Až přijde zima, bude dobře. Už dnes je nástupiště (sever) ošetřené inertním materiálem. (Co na tom, že už od minulé zimy písek holubi nesezobou.)

Kočka nežere

Světe, div se! Jedna paní v ranní glose ČRo2 si posteskla, že její micinka přinesené krmení nepapá. Tak se snažila přijít věci na kloub. A ejhle! Porovnala složení výživných granulí (na obalu) s tím dřívějším. A přišla na to, že složení je rozdílné, protože se v rámci EU vyrábí v Polsku.

Aby potvrdila slova našeho pana ministra zemědělství, při návštěvě Francie si zakoupila kozí sýr a velice si na něm pochutnala. Je vyráběný ze 100 % kozího mléka. (Srovnatelná cenová hladina oproti našemu domácímu výrobku.)… Co čert nechtěl. Zase provedla srovnání - a kupodivu zjistila, že ten „czecho“ má kozího mléka pro výrobu pouze 3 %, zbytek je z mléka kravského. (No, není to přímo kravina?)

Žádné strachy, žádné pohoršení. V klidu si užijte i tu zimní dovolenou.

František Růžička (Hlas svědomí)

●●●

Poprázdninový dovětek

Ono by těch vzpomínek či postřehů mohlo býti „neurekom“… Ani bychom k přátelům na Slovač nemuseli zajíždět.

Od Brna – Podle informací z ČRo bylo dle statistických údajů na jistém místě dálnice D1 zaznamenáno celkem 50 tisíc (50 000) dopravních přestupků s překročením povolené rychlosti. Dle jiného informačního zdroje to však bylo o trošku více - 80 tisíc (80 000). Poučení o tom, že statistika je přesný přehled nepřesných čísel netřeba zkušeného ekonoma přesvědčovat. Jen by mne zajímalo, co tomu říkají politici na příslušných úrovních, když musí (měli by) hodnotit, jak příslušné úřady (instituce) od provinilých řidičů vybírají poplatky (pokuty) ve smyslu schváleného „ceníku“.

Z Ústí nad Labem – Toto poznání je ještě zajímavější. Velice často čteme, nebo slyšíme, že v tomto statutárním městě se snaží „pronásledovat“ černochy v prostředcích MHD. Tedy černé pasažéry, abychom tomu nedávali rasistický rozměr… Buď, jak buď. Padni komu padni. Ale jak to dělají s těmi, kdož žádný plat (zaměstnanecký ani živnostenský) nepobírají, prostě žijí si jen tak ze státní sociální podpory? Těm to tedy vlastně platí „stát“. Což jsou všichni daňoví poplatníci. Good. Taky dobře.

● Není to však jediná sociální vymoženost tohoto města. Podle odvysílaných informací zde totiž plných 20 tisíc (20 000) občanů neplatí za odvoz komunálního odpadu. Kýho výra!!! Dokonce jedna osoba, žijící ve Švýcarsku, hrdě prohlásila, proč by platila za nemovitost, ve které nežije.

● Co vy na to? Představte si, že tady u nás, v Jihočesku, musíte platit jako fyzická osoba v místě svého trvalého bydliště, dále i tam, kde máte stodolu se zahrádkou po rodičích na venkově, ale jezdíte tam jenom občas posekat trávu, kterou zkompostujete, a do třetice ještě z vlastněné chaty u vody, kde už nemáte vůbec žádný odpad, jen pár kůrek od chleba, kterými krmíte rybičky!!!

-x-

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář