Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jihočeské letiště – František Růžička

4. 8. 2016

Historie tohoto letiště u Plané nedaleko Českých Budějovic spadá až do roku 1920. Provoz, zahájený v roce 1937, přerušila 2. světová válka, poté sloužilo jako vojenské. V roce 2007 bylo státem převedeno: současnými vlastníky jsou v 50% držení Jihočeský kraj a Statutární město České Budějovice.

První etapa modernizace začala v roce 2009, druhá v roce 2015 ‒ má být ukončena v roce 2017. V roce 2011 přiletěl na plochu boeing ČSA, který nese jméno České Budějovice. Zajímavostí je, že v roce 1948 zde probíhal výcvik pilotů z Izraele, což nadále přináší vzájemný kladný vztah obou zemí. O dalších podrobnostech včetně toho, jak zde v roce 1968 přistávaly „záchranné“ jednotky Varšavské smlouvy, ponecháme dnes stranou. Připomeneme si nedávnou událost z pohledu výhradně technického.

Na začátku letošního dubna se z plochy letiště vznesl do vzduchu unikát, označovaný jako ultralehká stíhačka. Na vývoji tohoto stroje s označením UL-39 Albi se podílelo na dvě stě pracovníků. Cesta k funkčnímu a bezpečnému prototypu trvala sedmnáct let a vyžádala si značné náklady. Jelikož do ultalightů nelze montovat turbínové motory, přišli čeští vědci s novým, originálním řešením. To už je ale nadmíru technická záležitost.

Zkušební pilot uvedl, že Albi je hlučnější a jeho motor produkuje jiný druh vibrací, ale vyšší výkon z něj dělá ideální možnost pro začátečníky, kteří již dokončili výcvik. Hodí se pro armádní letce a je vhodný pro jejich výcvik. Před začátkem sériové výroby se dočká ještě dalších úprav a vylepšení. Konečná rychlost by měla být kolem tří set kilometrů v hodině. Pokračovat ale budou i další technické a provozní zkoušky.

Připomeňme na závěr, že Aero L-39 Albatros vzlétl do oblak poprvé v roce 1968. Albi je menší a lehčí. Tak ať se mu daří…

František Růžička (Hlas svědomí)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář