Jdi na obsah Jdi na menu
 


Poučení pro zaostalé – František Růžička

12. 10. 2016

Dobrých rad není nikdy dost. Byť za našeho mládí se na jihočeském venkově říkávalo: „Dobrou radu dá ti každý sedlák, ale pytel mouky jen málokdo“…

V době současné jsou zcela nepochybně těmi nejchytřejšími, kteří rady rozdávají plnými hrstmi, vlastně stránkami popsaných žurnálů, novin a dalších propagačních tiskovin, jejich pisatelé, lze tedy přímo říci – novináři.

Tak například ve sloupku největšího deníku v ČR „Metro“ (12. 9.) se svým zamyšlením a snad i dobrou radou představila Carla Mizzau, Argentinka žijící v Praze. Většina její práce kromě psaní pro média (ach, těch planých řečiček) spočívá ve zkoumání odlišností jednotlivých kultur, v popisu jejich charakteristických prvků, v kladení otázek a vyhledávání informací z důvěryhodných zdrojů! Proto nemůže nikoho překvapit, že se v poslední době také věnuje tématu nejžhavějšímu – islámu v Evropě.

Ještěže nám ten Dr. Emil Holub či naši proslulí cestovatele Hanzelka a Zikmund po svých návratech ze světa neradili, že máme spát na stromech, protože je to zdravější, jakožto úzké sepětí s Matkou přírodou, pít krev právě poražené zvěře, okusovat vyhrabané kořínky a přísně dodržovat zvyklosti kmenů vzdálených kontinentů. Nepopírám, že v úzké souvislosti by něco z toho ani nevadilo.

Leč doba se nějak změnila. Při svém žití v našich končinách sice vídá ženy zahalené do nikábu nebo s šátkem na hlavě, zároveň však slýchává i odsuzující názory bez základní znalosti tohoto náboženství a je svědkem xenofobního jednání frustrovaných, zahořklých lidí, kteří si vylévají vztek na některých muslimech. Tak vám nevím, zda již byla např. v Saúdské Arábii nebo v jiných končinách, kde nejen pronásledují, potírají, ale i upalují vyznavače křesťanského náboženství.

Korán je „údajně“ svaté písmo s přemírou metafor, kde jedním ze základních kamenů je čestnost a snaha o duševní blaho blízkých – což je interpretace muslimů, se kterými se setkala při své cestě po Turecku a Maghrebu. Korán však zneužívají misogynové, psychopaté nebo lidé s pocitem méněcennosti. To prý je ale jiná věc…

Tak vám nevím. Připadá mi to jako bratrství se Sovětským svazem na věčné časy, který vám na vaši ochranu před kontrarevolucí třeba pošle vojska pěti spřátelených armád.

Závěr dle textu: radikalizace je komplexní jev, který pramení z dosud nevyřešených historických pramenů, z málo viditelných ekonomických zájmů a mocenských ambicí několika jednotlivců, u kterých domnělá ideologie nebo víra je jen čistou přetvářkou. Měli bychom to prozkoumat dřív, než začneme něčí kulturu bezmyšlenkovitě odsuzovat… A dáme si k tomu kebab a přečteme pár knížek od jistých vyjmenovaných autorů… (neznám, česká klasika asi vychovává jen k omezenosti).

A co Písmo svaté? Poučte nás! Třeba po těch stromech zase začneme i tancovat, vždyť naše kultura je založena jen na pokleslém středověku.

Český novodobý tisk je na tom zcela jinak a progresivně jde s dobou. Blbost kvete – podle týdeníku Týden (35/2016). Honem na čarodějnice je hysterie kolem zákazu nošení burkin u francouzských vod a moří. Je to dtto jako komunistické stříhání mániček v době minulé. Vždyť o pár desítek let dříve chodily Evropanky do vody také v šatech. Nebude se za čas také útočit na potápěče v neoprenu? (viz Hemisféry Jana Brodníčka)… Masa hlupáků ještě nikdy nebyla tak hlasitá a nemohla tak rychle a mohutně ovlivňovat veřejné dění.

Ale nezoufejte! Soud ve Francii pozastavil zákaz nošení burkin. Jak vyplývá ze zpráv, vymohla si to pobouřená muslimská obec, která zákaz označila za diskriminační. Rovněž o to požádala Liga pro lidská práva. Vynucování podobných zákazů vede ke zneužívání a ponižujícímu zacházení s muslimskými ženami a dívkami. Napadá mne: Jak se asi povede našim misiím v Saúdské Arábii?

Světe, div se! A ženy naše, jásejte. Brzy se i vy dočkáte obřízky či jiných násilnosti, abyste byly rovnoprávné, jako ty, které tato zvěrstva pojímají za zcela legální. Byť je to připravuje o mnohé rozkošnické požitky. Všeho do času. Je to možná jen otázka několika dalších 5LP.

Co však platí v zemích českých? Basa tvrdí muziku. Teď na ni zahrál Zbyněk Petráček v „Rozcestníku“ (LN 10. 9.). Jde sice o odvolávku na kolegyni z blogu Spiegel Online, ale je to výstižné. Proč mají „trpět“ jen ženy a chodit zahalené, zatímco mužů se to netýká. „Ať se zahalí i muži!“ Nu což – slovní novinové plácnutí do vody jako v tom Vančurově „Rozmarném létu“. To byla jen česká klasika. Dnes už ale řešíme muslimskou povznesenost do nebeských výšin, které se máme začít včas podvolovat.

Poutník František

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

milému autorovi z Antarktidy rozkvétající novým létem!

(Babička Ševcovic od Mikešů, 13. 10. 2016 14:31)

Já sem hodně stará ženská, poudá se se leccos. Ovšem co medle pamatuju, tak to není než pár měsíců co zde zde ve Svobodných novinách pro Budějovice a okolí jásal autor pan Růžička. Jásal s akademiky nad příjmem islámu a islámských uprchlíků. A když zde mečem a ohněm tedy spíše noži, mačetami a dynamitem rozsévají základní poselství islámu a jejich Mohameda, jak se Mohamedáni léta česky zvou, se diví. Viz nahoře. Odjela jsem za Mikešem domů do Antarktidy, je tam teď léto, hezky, žádní islámci a mrož Pepa má uprchlíky rád…………… Mikeš zase někdy kostičky!

Re: milému autorovi z Antarktidy rozkvétající novým létem!

(Babička Ševcovic, 13. 10. 2016 18:53)

Slepá bábo,
můžeš doložit své bláboly názvem konkrétního článku s datem?
Nebo závodíš se Zemanem o Peroutkovi???
RaF

Originál Koránu- Struktura Koránu

(Uthmanská redakce , 13. 10. 2016 14:21)

Korán nemá žádnou pevnou strukturu, plynulý „příběh“. Spíše než o knihu v klasické podobě se jedná o v psané formě zaznamenaná orální poselství, proslovy Mohameda. To také vysvětluje, proč se některé motivy a témata opakují i desetkrát. Je sice rozdělen na 114 súr (kapitol) a 6237 áj (veršů), ale i jednotlivé súry jsou často složeny ze zcela nesourodých skupin veršů, mnohdy seslaných v rozpětí mnoha let. (O době vzniku súr a veršů zde) Definitivní podoba byla koránu dána při uthmánské redakci (651-656), kdy měla být vytvořena konečná podoba koránu, protože po smrti Mohameda existovali až 4 verze koránu jež se drobně lišili a způsobovali spory uvnitř rozrůstajícího se islámského impéria . Uthmanská redakce z neurčitého důvodu seřadila jednotlivé súry podle délky textu, nikoli dle doby seslání.1
V Evropě jsou časté pokusy právě o chronologické seřazení súr podle předpokládané doby seslání jejich (celé súry či její podstatné části). Stejně tak činí české vydání z roku 1972 v překladu Ivana Hrbka.2 Takovéto řazení je mnohem logičtější, přesto text ani tak nezískává ucelenější podobu. Chronologické řazení je důležité i kvůli pokynům o verších „zrušených a zrušujících“ (anglicky Abrogation, či arabsky Naskh a Mansukh). Podle této praxe, zavedené již Mohamedem, mají později seslané verše vyšší hodnotu a ruší význam těch starších. Důvodem byla nutnost znovu přeformulovávat příkazy a zákazy podle aktuální situace islámské obce.3,4 K tomuto principu odkazuje samotný korán ve verši 2:106, jež byl pravděpodobně seslán jako odpověď na skepticismus směřovaný k Mohamedovi s otázkou proč nejsou Alláhovi zjevení konzistentní v průběhu let. Další narážka na tento přístup je například zde: 16:101 - Běžná cena: 295 Kč / Sleva: 28% / Akční cena: 212 Kč
Produkt momentálně nelze objednat Dostupnost: Nedostupné

Originál Koránu- Struktura Koránu

(Uthmanská redakce , 13. 10. 2016 14:20)

Korán nemá žádnou pevnou strukturu, plynulý „příběh“. Spíše než o knihu v klasické podobě se jedná o v psané formě zaznamenaná orální poselství, proslovy Mohameda. To také vysvětluje, proč se některé motivy a témata opakují i desetkrát. Je sice rozdělen na 114 súr (kapitol) a 6237 áj (veršů), ale i jednotlivé súry jsou často složeny ze zcela nesourodých skupin veršů, mnohdy seslaných v rozpětí mnoha let. (O době vzniku súr a veršů zde) Definitivní podoba byla koránu dána při uthmánské redakci (651-656), kdy měla být vytvořena konečná podoba koránu, protože po smrti Mohameda existovali až 4 verze koránu jež se drobně lišili a způsobovali spory uvnitř rozrůstajícího se islámského impéria . Uthmanská redakce z neurčitého důvodu seřadila jednotlivé súry podle délky textu, nikoli dle doby seslání.1
V Evropě jsou časté pokusy právě o chronologické seřazení súr podle předpokládané doby seslání jejich (celé súry či její podstatné části). Stejně tak činí české vydání z roku 1972 v překladu Ivana Hrbka.2 Takovéto řazení je mnohem logičtější, přesto text ani tak nezískává ucelenější podobu. Chronologické řazení je důležité i kvůli pokynům o verších „zrušených a zrušujících“ (anglicky Abrogation, či arabsky Naskh a Mansukh). Podle této praxe, zavedené již Mohamedem, mají později seslané verše vyšší hodnotu a ruší význam těch starších. Důvodem byla nutnost znovu přeformulovávat příkazy a zákazy podle aktuální situace islámské obce.3,4 K tomuto principu odkazuje samotný korán ve verši 2:106, jež byl pravděpodobně seslán jako odpověď na skepticismus směřovaný k Mohamedovi s otázkou proč nejsou Alláhovi zjevení konzistentní v průběhu let. Další narážka na tento přístup je například zde: 16:101 - Běžná cena: 295 Kč / Sleva: 28% / Akční cena: 212 Kč
Produkt momentálně nelze objednat Dostupnost: Nedostupné