Jdi na obsah Jdi na menu
 


Život s reklamou… ‒ Ing. Vladimír Veselý

30. 12. 2017

Rozumný člověk musí uznat, že reklama v nepřehnané výši je či může být i užitečná. Je to ale stejný živel jako peníze, kterým vlastně slouží. Pokud seznamuje nenásilně obec spotřebitelů s možnostmi, koupit si např. určitý „tovar“, je to dobré. Pokud však nutí spotřebitele, aby si koupil i to, co vlastně nepotřebuje, je to škvár, agresor, zloděj a obtěžovatel, který se zpronevěřil svému poslání a zaprodal ďáblu zisku. To je bohužel náš současný stav.

Agresivita reklam se v poslední době exponenciálně zvyšuje. Nedovedu posoudit, jaké částky v ní kolují, ale soudě podle mohutných ocelových stožárů velkoplošných reklam podél dálnic, musí to být miliony. A nejenom z férového obchodu, ale v takových transakcích se zpravidla děje i něco nekalého. Řada těch menších reklam podél dálnic, zejména těch, na kterých se po jejich zákazu objevily státní vlajky, je na stejných trubkových konstrukcích stojanů, jako dálniční ukazatele. Zákaz-nezákaz se na Pražském okruhu za Strašnicemi objevila nová velkoplošná reklama, jejíž osvětlení je navíc připojeno volným kabelem na osvětlení dálnice. Není to zajímavé?

O reklamě na internetu je škoda mluvit. Nejenže před některými videi jsou i tři reklamy, které musíte absolvovat, včetně dalších v průběhu videa (a často i totožné). Na značné části obrazovky vás pronásledují další, neposouvající se a nabízející, co na vás vyčmuchaly cokies, když jste si na něco klikli. Hledaný text je zpravidla rušen vloženými textovými reklamami a odkazy. Takže ze zvoleného tématu máte jen zmatek. Zato se můžete podivovat nad zjevně podvodnými návody, že se podle starých receptů můžete naučit libovolný cizí jazyk za tři dny, nebo že zhubnete o 15 kg – stačí, když si koupíte lahvičku pilulek (za 2000 Kč, zlevněných na 990 Kč) a každé ráno jednu spolknete. Zázrak? No zázrak bude, když dostanete zpátky peníze, jak vám při případném neúspěchu slíbili.

Neférové nabídky vám vyskakují jedna za druhou. Co dělá obchodní policie, nebo kdo to má na starosti, že jí tyto zjevné podrazy nevadí? Internet je velice dobrá pomůcka, ale v této formě škodí. Navíc šmíruje osobní data a záliby uživatelů a velice dobře tak slouží a podporuje kriminalitu a nekalé zájmy různých skupin, včetně nepřípustného ovlivňování názorů uživatelů. Internet je velice užitečná pomůcka, ale bytostně jí chybí důkladná kontrola užití jejich provozovateli. Ta existuje, ale je používána pro převážně politické účely.

Pokud se dostanete na index tím, že si byť i omylem kliknete občas na text, jistými živly považovaný za závadný, nastanou vám velké potíže. Přeruší se vám selektivně přístup k internetu pro tato témata, objeví se oznámení, že nastala chyba nebo že je obsah nepřístupný, či prostě ke spojení nedojde. Někdy i s návodem, zkusit to později, což nefunguje. V každém případě je to manipulace s informacemi, zpravidla účelová. Zákon o volném přístupu k informacím je pro ně jen cárem papíru. Jistá cenzura informací je sice nutná, ale nesmí být tak účelová.

S tím souvisí otázka pravdivosti zveřejněných informací. Stalo se zvykem, že věrohodnost zveřejněných informací (nejen politických) se neprověřuje. Tak se zveřejňované informace stávají nevěrohodnými natolik, že žádné z nich nelze vlastně věřit. Dobrým příkladem jsou zprávy o UFO a mimozemšťanech nebo o budoucnosti naší Země. To už je ale jiná polévka, zasluhující si vlastní článek. Než jej napíši, věřte zatím, že život bez účelové reklamy by byl Ráj.

Souhrnem: Reklama je také živel. V přiměřené míře je dobrý pomocník, přebujelá však zlý pán.

21. 12. 2017

Ing. Vladimír Veselý

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář