Jdi na obsah Jdi na menu
 


Novoroční odpoledne ‒ František Růžička

20. 1. 2018

Po dobrém novoročním obědě s „úsporným“ přípitkem a již „tradiční“ absencí prezidentského novoročního projevu (nahrazuje Vánoční poselství), byla ještě chvilka času, vrátit se k předchozímu večeru se silvestrovským programem Jihočeského divadla. Na programu byla muzikální opereta Mikádo (William S. Gilbert, Arthur Silivan) s příběhem exotického Japonska. V Londýně byla uvedena před 130 roky a měla velký úspěch. Do českého znění zpracoval Michael Žantovský. Ryze britský, suchý, až černý humor s vtipnou zástěrkou, jak se vysmát poměrům, bylo jistě možné velice dobře využít k parafrázím na současné poměry právě v naší zemi. Bohužel, nějak se to nepovedlo. Už především proto, že bylo Silvestra. Zřejmě k tomu neměl nikdo dostatečnou odvahu… V divácké odezvě bylo zaznamenáno: „Větší blbost jsem neviděla, a řada diváků o přestávce odešla.“

Škoda nevyužité příležitosti. Hned zpočátku sice šéf opery popřál nejen dobrou zábavu, ale především přízeň v dalším divadelním roce, ale moc to nerozesmálo. Nutno však dodat, že na konci byli herci i hudebníci odměněni zaslouženým potleskem.

***

V novoročním odpoledni se uskutečnil již třetí ročník koncertů mladých umělců v barokním sále Jihočeského muzea, ve kterém se tentokráte představili interpreti:

● Tomáš Kraus – (*1992) se začal učit na klarinet v ZUŠ Třeboň. V roce 2008 byl přijat na Konzervatoř České Budějovice do třídy MgA. Václava Hrušky, později se stal žákem Zdeňka Urbánka, který ho dovedl k přijímacím zkouškám na brněnské JAMU. V roce 2016 absolvoval úspěšné konkurzy na místo 1. klarinetisty Jihočeské komorní filharmonie a Národního divadla Brno, kde působí v opeře.

• Alžběta Krausová – (*1993) základy klavírní hry získala díky své matce, pedagožce Martině Krausové, později navštěvovala ZUŠ B. Jeremiáše v Č. Budějovicích ve třídě BcA. Hany Bubleové a poté u MgA. Magdy Štajnochové, u které od roku 2009 studovala na Konzervatoři České Budějovice. Nyní je posluchačkou I. ročníku magisterského studia JAMU v Brně ve třídě doc. Jana Jiraského. Aktivně se věnuje komorní hře a často vystupuje právě se svým bratrem.

Na programu byly skladby W. A. Mozarta, F. Chopina, L. Bernsteina, B. Martinů a C. Debussyho. Osobní uvítání s přípitkem a melodická komorní hudba v příjemných muzejních prostorách jsou již tradičně hezkým vstupem do nového roku.

***

Ještě donedávna bývalo jistou tradicí, že novoroční podvečer byl včetně uvítacího přípitku servírován orchestrem Jihočeské filharmonie v hudební síní O. Jeremiáše. Dnes, po rozsáhlejší rekonstrukci, se objekt vrátil k původnímu historickému označení Kostel sv. Anny. Novoroční koncert byl stanoven až na 12. ledna (v zahraničí), a tak se vracíme zpět k Jihočeskému divadlu.

Letošní Novoroční galakoncert nesl podtitul – k 25. výročí vzniku České republiky (Bohemia cuvée aneb Proč bychom si nepřipili). Konal se s podporou Statutárního města České Budějovice a již podruhé byl vysílán v přímém přenosu s ČRo ČBu. Orchestr opery pod taktovou Martina Peschíka opět předložil pestrý výběr novoročních přání, tentokrát v ryze českém duchu a s velice vtipným průvodním slovem moderátora Petra Vydry (snad náhražka za to silvestrovské poklidno).

Obsah programu:

● Vyšehrad, symfonická báseň z cyklu Má vlast;

● Můj domov, předehra ke hře J. K. Tyl;

● Slovanské tance, opus 46;

● Prodaná nevěsta, výběr scén z opery; (Kateřina Špilauer Hájovská, Peter Malý);

● Libuše, závěr z opery, proroctví Bohové mocní; (Eliška Weissová); Koncertní mistři Martin Červinka, Václav Žák; sbormistr Martin Veselý; Sbor a orchestr opery Jihočeského divadla.

Příjemná nálada a spokojenost při odchodu na další novoroční štaci.

František Růžička, České Budějovice

p1460416.jpg

Závěr silvestrovského představení

p1460477.jpg

Děkovačka Galakoncertu

p1010011.jpg

Sourozenci Krausovi

p1010028.jpg

Poděkování mladým umělcům

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář