Budvar aréna ‒ František Růžička
Historie zaznamenala, že České Budějovice měly po Praze a Bratislavě třetí zimní stadion s umělou ledovou plochou. Byl dokončen v říjnu 1946 a v roce 1967 byl zastřešen. V roce 1979 byla v těsném sousedství postavena druhá plocha. Konečně v letech 2001-2 prošel rozsáhlou rekonstrukcí a po svém sponzorovi byl přejmenován na „Budvar arénu“. Má kapacitu přibližně pro 6,5 tisíce diváků.
Další historické vzpomínání na českobudějovický hokej je značně obsáhlé. Vždyť již v roce 1911 zde existoval SK České Budějovice. To se ale ještě bruslilo a hrávalo na slepém rameni řeky Malše. Postupně je možné vzpomínat na jména klubů: AFK, DSK, YMCA, VIKTORIE. Právě ta se v roce 1928 spojila se Slavojem a vznikl AC Stadion. Na dobu Slavoje se dosud mocně vzpomíná. Vždyť kdo by mohl zapomenout třeba jen na brankaře Honzu Vodičku a další hráče: Čeňka Píchu, Antonína Španingera nebo Vlastimila Hajšmana!
V polovině šedesátých let byla činnost podpořena díky n. p. Motor a pod tímto názvem byl účastníkem nejvyšší hokejové soutěže (mimo sezónu 2004/5). K tomu už se váží jiná legendární jména, jako Jarda Pouzar, Karel Pražák, Míra Dvořák a další. Od roku 2006 se název znovu změnil podle sponzora na HC Mountfield. Ale stejně se vždy skandovalo: „Motor do toho!“ V roce 2013 však bylo rozhodnuto o převedení do Hradce Králové… Sponzor Budvar přece nepřestane ve vlastní aréně čepovat stejně legendární nápoj! Co naděláte? Československý (český) sport je někdy (?) unášen neuvěřitelnou silou finančních prostředků.
V brzké době by stávající parkovací plocha před arénou měla být částečně zastřešena. Projekt současně předpokládá další stavební úpravy, například nové občerstvení. Proto by se na parkovišti v době konání zápasů nemohlo parkovat, auta by nahradilo přes 30 rautových stolků pro návštěvníky. Současně se řeší i otázka zadního traktu směrem k řece: je nutné rozšíření sociálního zázemí. Je otázkou, co tomu ještě řeknou „živočicháři“ (= útvar životního prostředí). S tímto záměrem totiž souvisí řada problémů, neboť pod povrchem zvažovaného prostoru vede kanalizace a horkovod. Jednalo by se o investici asi 10 mil. korun.
Takže: téměř při konci hokejové sezóny zbývá jen „maličkost“. Aby se Motor do té nejvyšší soutěže dokázal znovu „prokousat“. V posledních letech se to přes veškerou snahu nezdařilo. Zatím má dobře nakročeno.
František Růžička, České Budějovice
Současný stav před arénou