Jdi na obsah Jdi na menu
 


Letiště Planá ‒ František Růžička

22. 12. 2019

Nachází se zhruba 6 km od Českých Budějovic. Dnes je jediným leteckým přístavem na jihu Čech, který může přijímat a odbavovat letadla typu Boeing 737 nebo Airbus A320/321.

V roce 2017 oslavilo osmdesát let od zahájení leteckého provozu. Při této příležitosti byla instalována výstava, zachycující historické momenty vývoje letiště, postupného rozvoje letectví na jihu Čech, a také připomínající významné osobnosti, které se na něm podílely.

Historie připomíná, že stavba letiště byla zahájena v roce 1932, provoz otevřen 27. 6. 1937. Za okupace sloužilo letiště jako záložní, po roce 1948 také jako výcvikové pro letce z Izraele. V letech 1950-52 bylo modernizováno a od této doby až do roku 1994 zde sídlil 1. stíhací pluk, tzv. Zvolenský. Letiště bylo strategickým vojenským objektem při naší západní hranici… Pamětníci jistě nezapomněli na bujaré veselí při „leteckých“ plesech v „Armáďáku“ (dříve Německý dům, dnes DK).

Letos v říjnu byla zprovozněna nová budova terminálu. A opět s doprovodným programem, například se vzpomínkou na plukovníka Milana Malého, který za druhé světové války bojoval za svobodu ‒ jako stíhací pilot na perutích RAF. I on zde školil piloty nově vzniklého státu Izrael.

Letiště je určeno pro charterovou, turistickou, obchodní a nákladní, vnitrostátní i mezinárodní dopravu. Nabízí nadstandardní podmínky za rozumné ceny, kvalitní služby a individuální přístup k zákazníkovi. Parkování je dostatečné a bezplatné. Zdejší zkušený tým zaručuje příjemné zážitky.

Údaje pro odborníky: Letiště České Budějovice ‒ LKCS, mezinárodní letiště kategorie 4C, RWY 2500x45 m, volný provozní časový plán. Další informace na webových stránkách.

Na závěr bych doplnil pohnutku, která mne k napsání přiměla. Nebo spíše donutila. Od zastupitelů českobudějovických – z politického spektra „PIRÁTI“ zaznělo, že toto letiště by si zasloužilo tak akorát zrušit a zaorat… Dobrá to budovatelská myšlenka pro rozvoj Jihočeského kraje…

Na druhé straně však buďme dobrými hospodáři. V jihočeské metropoli dosud nestojí reprezentativní budova Jihočeského divadla. Nedošlo přes dlouholeté tahanice k výstavbě „multi“ hudebního paláce „Rejnok“ podle návrhu světově známého J. Kaplického. O aquaparku odpovídající krajské úrovni ani nemluvě. V nejživější paměti je dosud otázka nepostavení nové multi sportovní haly (nebo přestavby staré). Ono totiž vždycky – v první řadě – jde o finance s otázkou: „Kdože bude provoz financovat?“… No a z pohledu celostátního se jeví, že „regionální“ letiště (Pardubice, Karlovy Vary…) začínají skomírat a svůj provoz omezovat… Že bychom snad založili „Spolek dobrovolných živnostníků“, kteří by to mohli utáhnout?

Jak prošlo již dříve tiskem, budějovické radnici se nelíbí, že má na příští rok zaplatit za investice a provoz letiště zhruba 70 mil. korun, což je daleko více než doposud (letos 25 mil.). Proto se začalo uvažovat o odprodání polovičního podílu kraji (hejtmanství). Spuštění projektu Jihočeské letiště České Budějovice byly s elánem nakloněny obě strany. Kvůli certifikaci na mezinárodní letiště by náklady podstatně vzrostly, takže naskakují vrásky na čelech. A pozemky, o kterých město nemůže rozhodovat, patří kraji… Babo raď! Rada je ale těžká, budou rozhodovat zastupitelé. Zatím již celý projekt vyšel na více než miliardu korun. Skeptický je proto i opoziční politik Martin Kuba z ODS (jako vždy). Nastává situace, kdy je potřebné hledat vhodného strategického partnera.

František Růžička, České Budějovice (Hlas svědomí)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář