Jdi na obsah Jdi na menu
 


Humbuk na trati – František Růžička

20. 4. 2017

Reklamní magazín národního dopravce „ČD pro vás“ přinesl v lednovém čísle mimo řady zajímavých informací také obvyklou plejádu chlubení. Článek „Modernizace souprav pokračuje“ znovu cestující přesvědčuje, že národní dopravce neustále rozvíjí svůj vozový park. Pokračuje totiž v nákupu nových, ale i v radikální modernizaci stávajících vozidel.

Ten, kdo nejezdí jen Pendolínem, či ten, kdo národního dopravce (ČD) musí k plnění svých úkolů nebo výletům využívat přes běžné regionální i meziregionální spoje, bude mít nejspíše poněkud odlišný názor. Doprovodná mapka s vyznačenými tratěmi totiž nabízí přehled o dálkových linkách s moderními soupravami a k tomu také přehled o motorových rychlíkových linkách s modernizovanými vozy. Jednou z těchto vyznačených tras je trať vedoucí z Českých Budějovic – přes Písek, Příbram, Beroun – do Prahy. Ve své podstatě je to trať zbudovaná (velice rychle) ještě v době c. k. Rakouska.

Nejspíše bych tyto řádky nepsal, kdybych po této trati s určitou periodicitou nejezdil již od roku 1956. Takže dobře pamatuji vláčky motoráčky, přikládání do kamen, kouřící mašinky i saze padající do očí. Stejně ale také vzorně upravená všechna nádraží, čisté čekárny, květiny v oknech, pohostinné restaurace, dokonce i jejich personál, který nabízel občerstvení (pivo, limo, horké párky) v mnoha stanicích přímo do vlaku… Bejvávalo.

Ale zpět od chátrajících nádražních baráků k vozovému parku. Kdo nejezdí, ten to asi neví. České dráhy jsou hrdým národním dopravcem. Ten také obsluhuje zákazníky, cestující. Koleje, po kterých se jezdí, již patří někomu jinému (SŽDC – Správa železničních dopravních cest). Třeba se dočkáme, že šrouby na nich budou vbrzku patřit také někomu jinému. Třeba Kovošrotu. Prostě „antibaťovácký systém“. Kolik nás ta polistopadová reorganizace národního dopravce po železnici stála, už nikdo a nikdy nedokáže spočítat. Podobně jako Plavba Labsko-oderská.

Další uměle nafukovanou bublinou je propagace nového spoje. JIŽNÍ EXPRES (Ex) svou trasu Praha ‒ České Budějovice urazí nově za 1 hodinu 58 minut. Snad je to také díky nadnárodnímu poslání, neboť některé spoje jezdí přes Kaplici až do Lince. Nutno ale uvažovat čas odjezdu z hlavního nádraží. Podle vyjádření mluvčí ČD pro sdělovací prostředky mohou tyto spoje dosahovat rychlosti až 160 km/hod. Bylo proto zakoupeno dvacet lokomotiv řady 380 od Škody Plzeň. Jedná se o univerzální stroje, které jsou určeny pro provoz na tratích elektrifikovaných třemi hlavními napájecími systémy, jež se používají ve střední Evropě. Tyto ex-vláčky staví podle nového jízdního řádu (z Prahy) jen v Táboře a v Českých Budějovicích. Vnitrostátní spoj v Českém Krumlově (Ex 531) a spoje do Rakouska ve Velešíně, Kaplici a Rybníku s konečnou v Linci.

V porovnání s běžným rychlíkovým spojem (R) se jedná o úsporu 20 minut. Cenou jízdenky, kterou za vylepšenou službu zaplatíte, se nebudeme zabývat. Podstatnou okolností by byla cena za investici, kterou představuje celý IV. koridor (tranzit Berlín-Drážďany-Praha-Linec). Úsek České Budějovice ‒ Summerau obsluhuje ÖBB. Nic proti tomu. Investovat se musí. Ostatně úspěšně investují i Číňané do vysokorychlostních železnic. Dokonce byla po dobu rozpracovanosti koridoru posílena právě větev, vedoucí přes Protivín a Beroun. Ta je ale znovu omezována. Značně. Byly zrušeny spoje, ke kterým se hlásily obce, neboť byly využívány pro cesty do zaměstnání. Ale vraťme se zpět na táborskou větev.

Koridor, nekoridor, i kdyby vedl pod zemí, tak před „Budějicemi“ stejně chytne souchotě. Poslední úsek tratě není – a dlouho ještě nejspíše nebude – dobudován do potřebných parametrů, a to z důvodu nepřipravenosti území (nevykoupené pozemky). U Nemanic chcípnul pes (úsek dokončen 2014). Lze ještě upřesnit, že v roce 2016 byly dokončeny úseky Veselí-Horusice-Ševětín a Sudoměřice-Tábor. Pro rok 2017 byla získána výjimka EIA pro úsek Sudoměřice-Votice.

Howg!

***

Nic takového! Ještě máme pokračování s povzbuzením pro běžné cestující, ale i další zákazníky. Jak se vyjádřil člen představenstva ČD, odpovědný (?) za osobní dopravu, rychlost a komfort by měly být větší motivací k využívání cestování po železnici… Ex-vlaky budou o 20 minut rychlejší oproti autobusům a pojednou až do centra. V porovnání s cestováním vlastním autem odpadá problém parkování. Vozy jsou pohodlnější, s klimatizací a minibarem – cestující v I. třídě dostanou zdarma nápoj a denní tisk. V průběhu roku se ještě zavede wi-fi připojení. Zlepší se také večerní spojení; poslední spoj bude z Prahy vyjíždět později.

Jak vidíte, vše je velice jednoduché a standardně naplánované. Regionální dopravu objednává Jihočeský kraj prostřednictvím organizátora dopravy JIKORD. Dálkovou dopravu (rychlíkové spoje) realizují ČD na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR. To má v Českých Budějovicích Regionální obchodní centrum v čele s ředitelem. Statistika uvádí, že v pracovní dny se vypraví v Jihočeském kraji 470 vlaků, z toho 356 regionálních. Ve víkendech 238 spojů, z toho 175 regionálních. V regionální dopravě je pro kraj objednáno přes pět milionů vlakokilometrů. V hlavní turistické sezoně pojedou také linky ČD Šumava bus. Pro žáky gymnázia v Gmündu je na základě požadavku školy zaveden vlak s vhodným časovým režimem. Nově se zavádějí např. posilové vlaky směr Lipno, spádově do Písku pak spoje ve dnech školního vyučování.

Vraťme se ještě znovu na rychlíkovou trasu přes Písek, Příbram do Prahy a načrtněme také trochu kritiky, přičemž otázku zpoždění ponecháme zcela stranou. Může být totiž způsobeno zaviněním i přímým nezaviněním ze strany národního přepravce. Donedávna uzavřené čekárny (např. Mirovice a mnohé další), takže cestující musel přešlapovat v nečasu i dešti. Pokud potřebuje třeba jen na „malou“, nezbývá, než použít psí patník nebo některý z dlouhodobě neošetřovaných stromů. Začněme ale přímo v jihočeské metropoli. V nádražní hale (ošuntělé, neestetické) uslyšíte (cca 6.45) avízo, že rychlík 1243 (7.09) národního přepravce odjede z nástupiště 2a, což je autentické s údajem na světelném panelu. Přijdete na nástupiště a zjistíte, že tam stojí pouze na studeno odstavený jeden vagon, do kterého se ještě nedá ani nastoupit. Takových případů je bezpočet. Někdy pak přijede vlečný motoráček, někdy „traktor“. Nejspíše podle toho, co je právě pojízdné. Není výjimkou, že v jednom voze je nepřijatelná zima a průvodčí vám laskavě doporučí, přestoupit si do druhého. Víc nemůže udělat. Když si podáte stížnost, dostanete alibistickou odpověď. Desítky jich lze doložit. Všechno se dá zdůvodnit. Hlavně že se mnohé vozy honosí ošuntělou nálepkou „PID- Pražská integrovaná doprava“. Takže: jak jinak, Pražáci pod ochranou ministerstva dopravy to lifrují na jižní Čechy. Zimolův „hejtmanát“ s tím nic nezmůže, není to v jejich kompetenci.

Při své poslední jízdě jsem zahlédl pana poslance Zahradníka, jak pospíchá k rannímu expresu. Doporučoval bych, aby dal někdy na hlas lidu a také si to zkusil trasou přes Písek a Příbram. Přijel by na poslaneckou bramboračku sice později, ale možná by také na sklonku své kariéry prohlédl. Nejspíše však ne, když se jako dlouholetý hejtman ani nezasloužil o zkvalitnění trasy E-15 (tragická Nažidla) směrem do Rakous. Jak tam to asi dělají, když jim to jde tak rychle? Nejspíše mají výkonnější nejen mašinky, ale především politiky všeho druhu.

Nespokojený cestující František (Hlas svědomí)

p1380989.jpg

Stesk za promarněná desetiletí

p1380861.jpg

RegioPanter do Čičenic

p1380502.jpg

Luxusem PID do Příbrami, Berouna až do Prahy

p1380511.jpg

Nízkorychlostní RegioNova i do Smetanovy Lhoty

p1380571.jpg

Národní cirkus na kolejích

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

28.4.2017 - 17:20 - na Šumavě a ve vyšších polohách opět začalo sněžit

(Vladimír Vácha - mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha a Pancer/ tschechien.bayern.de, 28. 4. 2017 19:24)

Na jihu Čech stále zůstává po sněhové kalamitě asi 4000 domácností bez elektrického proudu. Jedná se hlavně o lokality v okolí lipenské přehrady. Distribuční společnost E.ON poruchy neustále odstraňuje. Místa bez proudu, která jsou trvale obyvatelná, možná budou opět odebírat elektřinu ještě během pátku, řekl mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha.

"Odpoledne se nám podařilo odstranit poruchy v oblasti Frymburku, Černé v Pošumaví a Husince. Nejcitlivější situace zatím stále zůstává v okolí Volar a Lipna," řekl Vácha. Dodal, že v případě příznivé situace budou v sobotu bez elektřiny jen místa v rekreačních objektech. "Ovšem uvidíme, jak to bude vypadat, protože máme informace, že na Šumavě a ve vyšších polohách opět začalo sněžit," řekl. Pancer Václav - Silnice mezi Frymburkem a Černou v Pošumaví uzavřeli policisté. Pancer Václav - Česko nečekaně na konci dubna zasáhla sněhová kalamita. Sníh komplikuje situaci především v dopravě. Policie musela některé tahy uzavřít. Problémy mají hlavně kamiony a řidiči aut s letními pneumatikami. V jižních Čechách je bez proudu přes 10 tisíc lidí. Hladiny řek v Moravskoslezském kraji po nočním vytrvalém dešti dál stoupají. -Souhrn událostí- Na silnicích v Jihočeském kraji je vyhlášen kalamitní stav. Na Prachaticku, Českokrumlovsku a jihu Českobudějovicka je neprůjezdná řada silnic kvůli popadaným stromům a sněhu na vozovce, na některých železničních tratích kvůli popadaným stromům nejezdí osobní vlaky. - Bez proudu jsou lidé v jihozápadní části Prachaticka, v jižní části okresu Strakonice, v okrese Český Krumlov v okolí Lipna, Dolního Dvořiště, Vyššího Brodu, Frymburku a v Černé v Pošumaví, dále v jižní části okresu České Budějovice s přesahem ke Kaplici a Benešovu nad Černou.- "Větší lokality zprovozníme dnes. Do soboty možná zůstanou bez proudu odlehlejší oblasti. Závisí to na tom, v jakém stavu linky jsou a co konkrétně způsobilo jejich poškození. V této chvíli to vypadá spíš na větve, ale nevíme, až přijdeme do zalesněnějších průsmyků. Jestli tam budou popadané stromy, bude to horší," řekl mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha.

Sláva panu Růžičkovi do Budějovic!

(Jáchym Poleno, 28. 4. 2017 17:10)

Málokdy se povede autorovi se představit se jako bystrý pozorovatel pověstného chaosu čsl. a nyní „českých“ tj euroželeznic v podání „EU-ČR“. Ještě málokdy se navíc vše prognosticky potvrdí, když v posledních dubnových dnech 2017 nasněžilo trochu sněhu a do celkem pěti (5!) výluk hlavních jihočeských tratí nahrazených autobusy, co jezdí o cca 10 minut dříve se nejezdilo mnoho hodin a pokud tak „úředně! Se zpožděním 80 minut… Prý! Ve skutečnosti polámané stromy ucpaly dráhu a silnice a v Jižních Čechách nastal „božský“ klid. Ani elektrický proud nešel a zatím v době napsaní tohoto poděkování autorovi – prognostikovi, nejde. Ať žije EON a dráhy!