Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rekonstrukce mostu ‒ František Růžička

24. 5. 2019

Po nalezení ztraceného mostu v Mirovicích zůstaňme ještě na vlnkách říčky Skalice. Ta, připomínající dále spíše trochu rozvodněný potok, klikatí se meandry, přelévá přes jez u Kuchařova mlýna, kde trochu vody upustí na rekonstruovanou turbínu vyrábějící elektrický proud. Dále pak poklidně protéká k obci Horosedly, před kterou překonává další jez, míjí sochu sv. Jana Nepomuckého (kulturní movitá památka) a souběžně se železniční tratí putuje k obci Dolní Nerestce. Před nimi pod vrchem Hradce (477 m n. m.) přibírá Mišovický potok, přelévá se přes jez a v části Doubravičky pod vrchem Doubravice (466 m. n. m.) jí v cestě stojí další jez. Od něj už lze spatřit tříobloukový Kamenný most pocházející z roku 1814, který byl před nedávnem nákladně opraven. Původně na něm stávalo osm soch barokních světců; ti jsou dnes v Čimelicích. Most býval součástí státní silnice, která ve směru od Čimelic přetínala železniční trať (Protivín-Písek-Příbram-Zdice). Dnes jako silnice první třídy č. 4 je vedena přes nový most a dále pokračuje k Milínu a ku Praze.

No a tím se dostáváme k současnému krizovému místu. Most bylo nutné opravit a silnici v tomto úseku zcela uzavřít. Radili se, radili mocní rádci píseckého okresu, krajského úřadu a slovutného ŘSD. Doba úplné uzavírky od začátku března bude trvat nejméně půl roku. Možná kdyby o tom rozhodoval pan král, tak by nechal všechny povozy zdolat mělký brod. Jenže to se dneska nenosí a vymyslet stavbu provizorního pontonového přemostění by nejspíše někoho něco stálo. Takto to bude stát jen nervy řidičů, zdraví dojíždějících do zaměstnání v okolí a pár galonů „procmrndané“ nafty nebo benzinu.

Konečné řešení by snad ani lepší být nemohlo. I když to starosty okolních obcí stálo dosti námahy. Ptáte se na resumé? Snad bude dostatečně srozumitelné. Doprava od Prahy bude na „letovské“ křižovatce odkloněna přes Mirovice, Slavkovice, Rakovice, Čimelice/křižovatka Boudy zpět na silnici č. 4. To ale platí jen pro vozidla do 7,5 tuny. Ostatní musí směrem k „velké vodě“ na Milevsko (19) a zpět přes Zvíkovské Podhradí (121) na Mirotice. Stejným směrem povede i doprava ve směru od Písku. Je logické, že právě z toho nejsou dopravci vůbec nadšeni. To bude kilometrů navíc. Takže není vůbec vyloučené, že koumající řidiči kamionů si budou hledat kratší cestu po úzkých silnicích přes místní vesničky (Probulov, Nevězice, Sobědraž…). Nejlépe celý záměr vyznívá pro řidiče osobních aut jedoucích ve směru od Čimelic. Před uzavřeným mostem sjedou jen ke zmíněné železniční trati a přes opravený „starý most“ budou dál pokračovat do kopečku „Havírna“ a dále přes letovskou křižovatku. S určitostí lze předvídat, že právě tam nastane nárůst krizových situací.

Tak nějak jsme se upnuli na automobilovou dopravu a zcela zapomněli na naši říčku Skalici. Ta si s tím nejspíše mnoho starostí dělat nebude. Proteče pod opraveným starým mostem i tím, co bude opravovaný, a dál se bude klikatit, až se vlije do Lomnice. Lomnice posléze do Otavy. Odtud již můžete pádlovat po i proti proudu. Vždy najdete nějaký další zajímavý most nebo jez. Pod Svatou Annou k soutoku s Vltavou, nebo ten vůbec nejstarší v Písku… Tak šťastnou plavbu i cestu!

Dodatek

„Já jsem vám to říkal.“ To říká s oblibou netradiční moderátor J. Soukup na TV Barrandov… Také jsem vám to říkal (viz výše), že nastanou krizové situace. A také nastaly. Objížďka začala večer 13. března. Od prvních hodin řidiči nerespektovali dopravní značení, „kamioňáci“ zajížděli až k uzavřenému mostu, kde blokovali činnost, některý z nich vjel dokonce až do vsi (Nerestce). I tady se snažili dokazovat, kdo je na silnici silnější pán. Jenže: i přes způsobené problémy museli odcouvat. Dobře jim tak! Třeba si příště namontují vrtule a uzavřený most překonají vzduchem… Připomínky ale měli i řidiči, jedoucí přes Rakovice k Písku, protože zde nebylo jednoznačné značení: matoucím bylo původní značení na Blatnou.

František Růžička, České Budějovice (Hlas svědomí)

p15208501.jpg

Opravovaný most na silnici č. 4

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář