Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vítr na Sadech – František Růžička

6. 9. 2016

Značného potěšení se dostalo nejen českobudějovickým, ale i ostatním řidičům, projíždějícím jihočeskou metropolí. Dvě z hlavních tepen, které protínají město (Pražská a Rudolfovská), spojuje v centru ulice Na Sadech. A právě ta byla z důvodu výměny povrchu za tichý asfalt v průběhu prázdnin a plné turistické sezony uzavřena. Trvání uzavírky bylo oznámeno na dobu od 6. do 21. srpna. No, hlavně, že na „Živitelku“ už zase bude průjezdná! Dočasné objízdné trasy byly zveřejněny v místním tisku i na webových stránkách města. Součástí úpravy byla také částečná výměna přídlažby, výšková vyrovnávka krytů inženýrských sítí (laicky krytů kanálů) a odvodnění u přechodu pro chodce u PK Sever. Jako zhotovitel díla byla vybrána firma Eurovia a rozpočet uveden za 2,4 mil. Kč.

A světe, div se! Žádná katastrofa, žádná manifestace ani demonstrace se nekonala. Leč nadávek nepočítaně. S první kritikou se hned při pondělku (8. 8.) přihlásil českobudějovický tisk, když tlumočil názory, jak je na Mariánském náměstí nesprávné značení. Totiž vlevo na objížďku a vpravo do centra, kam se ale vlastně nesmí, neb tam platí omezení pěší zóny. Což padlo přímo na hlavu „radnice“. Aniž bych dělal podrobnou dopravní expertizu, zašel jsem se přesvědčit, jak je to se značením na příjezdu z Husovy ulice. Potvrdila se známá pravda. Většina řidičů jezdí po paměti, aniž by pečlivě sledovala dopravní značení. V tomto případě bylo avízo naprosto dostačující a zcela srozumitelné. Jen dávat ten neustále připomínaný pozor!

Zmíněná uzavřená trasa přes Sady byla průjezdná pouze pro vozy MHD, policejní a zdravotnickou obsluhu. Nebyli bychom ale v Česku, kdyby to tak skutečně fungovalo. Bylo až s podivem, že na uzavřenou komunikaci vjížděl bezpočet neukázněných řidičů. Toť jedna stránka věci.

Zmínka o té druhé stránce jistě padne na úrodnou půdu. O tom si dovolím vůbec nepochybovat.

Jako vždy – nebo téměř vždy – příslušníci MěP (městské policie) plnili plán na více než sto procent (100 %)! Zatímco někteří bděle číhali a v poklidu inhalovali vůni lahodného moku v prostoru před Masnými krámy, druzí v potu tváře „poučovali“ řidiče, kudy mají pokračovat. Když už je ručky od gestikulace bolely, tak se po vojensku vystřídali. No, tak chvály už snad bylo dosti, tak se vydejme do zatáčky před PK Sever!

A to už bylo o zcela něčem jiném. Také tady v poklidu úřadoval jeden, nejspíše ale v duchu pěkně otrávený, možná i nazlobený strážníček. Byl totiž sám jak voják v poli. Neurážím a nepíšu: strašák v kapustě. Ostatně ona „státní“ se tady také moc nepředvedla. Co asi bylo dál, si snadno můžete domyslet. Postupně se do zákrytu štosovala auta neukázněných řidičů. Řada se pomalu natahovala, městská (MHD) začala kolabovat. Někteří „prozřetelní“ řidiči včas pochopili a raději to otočili. Společný jmenovatel – nikomu se nic nestalo. Žádný postih. Jen pro ty, na které byl strážníček u PK nekompromisní a ukázal jim, aby se zařadili a počkali si na bloček s odměnou za odvahu, že to právě tudy zkusili.

Tož, bratře Žižko, popojedem k Trocnovu! A dokonce po novém, tichém asfaltu. S nepředstavitelnou radostí jsme mohli konstatovat, že tato stavba na území jihočeské metropole byla ukončena o týden dříve. Nechci se klamat, ale to tu už hodně dávno nebylo. Snad když se plnil plán na počest výročí VŘSR. Nevíte, co to je? Tak nezoufejte a jeďte v klidu dál. Prémie se jen posypou. I pro svatého Petra na obláčku, který zařídil ideální klima, a kobereček se pokládal, jen to frčelo.

Konečný verdikt? Vítr na Sadech se nám proměnil ve skutečnou stavební bouři. Hlavně aby to bylo jen obrazně a ten nový povrch nám zase brzy neodvál vánek nebo neodplavil příští májový deštíček.

František Růžička (Hlas svědomí)

p1350700.jpg

Městské komando před Masnými krámy

p1350702.jpg

Strážník na Mariánském náměstí

p1350710.jpg

Těžká práce pro jednoho, když tři radí

p1350721.jpg

Běžná nekázeň řidičů

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář