Jdi na obsah Jdi na menu
 


Plavby kanálem – František Růžička

29. 9. 2017

Jak vyplývá z dopravního (říčního) značení, je Baťův kanál označen evidenčním číslem 426-013. Za dobu svého provozu si získal velkou oblibu při cestách do přírody. Jedna z lodí kotví ve Veselí nad Moravou a cílovou destinací je Strážnice. Výlet je vhodný zejména pro rodiny s dětmi. Od průvodce se po dobu plavby dozvíte o okolních památkách i přírodě, proti nepřízni počasí je loď ochráněna zastřešením. Může se cestovat dokonce i v noci. Podle posledních údajů byla cena obousměrné jízdenky pro dospělého necelých 300 Kč. (Pokud ale z podnikatelských důvodů nezdražili).

Z pardubického přístaviště vyplouvá loď Arnošta z Pardubic. Pro tříhodinovou plavbu po Labi do Kunětic a zpět, zpříjemněnou kulturním programem (kouzelník, ochutnávka vína, cimbálová muzika…), je nutná předchozí rezervace. Základní jízdné 200 Kč. Lze převážet i kola a čtyřnohé přátele. Tolik dostupná reklama. Možná že se dozvíte i nějakou legendu o hradu na Kunětické hoře.

Pochopitelně, že je možné plout po hladinách našich mnohých přehradních jezer (Brno, Lipno, Orlík, Nové Mlýny, Slapy, soutok Vltavy u Mělníka…), možná i větších rybníků. Jak komu po chuti a možnosti dosahu.

I my, Jihočeši, už máme své říční lákadlo. Dosud je však otázkou, zda poplujete kanálem Vojtěcha Adalberta Lanny, Tomáše Jirsy, nebo Juraje Thomy. Kdo se více zasloužil o plnění slibů voličům a původní trasu z Českých Budějovic na Hlubokou nad Vltavou, při které toho zase ale až tak moc neuvidíte? Snad svěže zelenou travičku po obou březích. Lodě vyplouvají z českobudějovického přístavu pod Dlouhým mostem a cílem je zámek Hluboká. Při plutí jihočeskou metropolí zhlédnete již zateplené a barevně „ofasádované“ paneláky, v Českém Vrbném vás pozdraví unikátní zvedací most a zdymadlo s převýšením 7,5 metru. Na konci plavby spatříte zalesněné stráně Poněšické soutěsky, malebnou vesničku Purkarec, která je proslulá vorařskou tradicí a stavbou vorů. Jízdné za 280 Kč.

Ale dosti škodolibosti. Hornovltavská vodní cesta je nově splavná pro rekreační účely také v úseku Hněvkovice-Týn nad Vltavou, když byla otevřena nová plavební komora. Lze tedy plout po Vltavě téměř sto kilometrů až na Orlík. Pro menší lodě až do Prahy a dále do Hamburku. Odtud až na konec světa, pokud vás tam nepotká nějaké černé komando radikálů. Prezidenta USA a jeho choť už tam nejspíše nestihnete.

Na trasu z Budějovic do Týna, dlouhou 33 km, vydalo Ředitelství vodních cest dvě miliardy korun z prostředků EU a Státního fondu dopravní infrastruktury. Podle zveřejněných údajů proplulo loni přes Hlubokou 2337 lodí s 13 169 cestujícími. Přímo v přístavu jsou dvě restaurace, sprchy, WC a další vybavenost. Připravuje se projekt na visuté schodiště podél skály proti přístavu. Také v Týně se připravuje studie na rozšíření parkoviště a další sociální zařízení. Je zde ale problém s výškou mostu, který dovoluje proplout lodím jen do výšky tří metrů. Letošní plavební sezona byla zahájena festivalem Vltava Open. Novinkou je lodní linka Hluboká-Purkarec-Hněvkovice-Týn a zpět, která bude v provozu v určité dny v týdnu po dobu prázdnin.

Jelikož se bude jistě velice čile také putovat z vnitrozemí do jihočeské metropole, věřme, že zde vznikne nejen luxusní přístaviště na Vltavě, ale i dostatečný počet záchytných parkovišť pro motoristy a co nevidět i mezinárodní letiště… Vítejte v Jihočesku!

A protože my, Češi, jsme od přírody povahy optimistické, věřme také, že se nám rýsuje i skvělá budoucnost s rozletem do celého světa. Za pomoci čínských odborníků, kteří pod vedením své vládnoucí strany dokázali postavit gigantickou přehradu Tři soutěsky (zatopila 17 velkých měst), bychom mohli uskutečnit dávný sen o průplavu Dunaj-Odra-Labe. Proč takové strategické partnerství nevyužít? Jsme sice země, vlastně zemička, která možná odpovídá svou velikostí čínskému okresnímu městečku, leč v politické rovině se stáváme atraktivním greenem v celém prostoru EU.

Přestože nás nejspíše hodně dlouho bude trápit vnitřní spojení mezi Kladnem a Prahou, stejně jako mezi Prahou a mezinárodní přistávací plochou Václava Havla, proč bychom nemohli mít také vysokorychlostní železnici z několika světových stran až do Smetanovy Lhoty, kde nám Honza Koller bude za čínské prebendy vychovávat nové fotbalové internacionály. Možná i hokejové, tam už také řádně kulháme…

Poutník František (Hlas svědomí)

p1250713.jpg

Přístaviště Hněvkovice

p1250717.jpg

Plavební komora

p1250721.jpg

Proti proudu

p1250729.jpg

Kostelík sv. Jiří v Purkarci

p1250728.jpg

U vorařů v Purkarci

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář